Naming

WHAT'S IN A NAME?
A WHOLE LOT,
THERE CAN BE NO DOUBT.
WHAT'S IN A NAME? A WHOLE LOT, THERE CAN BE NO DOUBT.
Soms ligt de naam van een bedrijf voor de hand. Zo dragen tal van bedrijven de familienaam van de stichter, al dan niet in combinatie met de hoofdactiviteit. Toch is het niet altijd zo eenvoudig, en al zeker niet wanneer het niet om het bedrijf op zich gaat, maar om een product of dienst dat een bedrijf wil lanceren. Hoewel het gebeurt dat dé naam vanzelf uit het brein van de bedenker van het merk popt, is het aan te raden om niet over één nacht ijs te gaan bij een naming.
Wat zijn de eigenschappen van een goede merknaam?

Een degelijke branding is de poort naar succes. Het draait om een band opbouwen met je publiek. Daarbij is je naam het eerste aspect van een bedrijf of merk dat consumenten kunnen beoordelen. Daarnaast heeft een merknaam verschillende functies.


Een goede naam:


  • is herkenbaar,
  • zorgt voor een psychologische connectie voor de (potentiële) klant,

  • kan je bedrijf, product of dienst een sterkere merkpositie opleveren.



De vuistregels die we hiervoor bij MOQO hanteren zijn eenvoudig. Enkel de namen die aan de volgende criteria voldoen, zullen de selectie overleven:

  • passend bij het merkverhaal

  • gemakkelijk te onthouden, uit te spreken en te spellen

  • te begrijpen in verschillende talen

  • tijdloos

  • bestand voor de evolutie en groei van het bedrijf

  • juridisch beschikbaar

MOQO team - Barbara en Morgane
Hoe bedenk je een goede merknaam?

Zelfs wanneer je bovenstaande regels in acht neemt, kan een merknaam nog steeds alle richtingen uitgaan. Een ideaal recept voor het vinden van een goede naam bestaat niet. Voor het ene bedrijf of product werkt een verrassende en korte naam, voor het andere is dat dan weer een meer verklarende en langere variant.


Enkele insteken om de brainstorm op te starten:

  • Het doel van het bedrijf of van het product of de dienst: vb. voor SHFT en Sapience lieten wij ons inspireren op de activiteit van het bedrijf.
  • In welke sector ben je actief? Dit kan meteen een stuk verklarend werken.

  • Creatieve woordspelingen: samentrekkingen, combinaties…

  • Alle mogelijke associaties: vb. voor Castor lieten we ons inspireren op de locatie van het restaurant.

  • Doelgroepgericht: vb. voor het product Camille van BekaertDeslee richten we ons vooral op vrouwen, een meisjenaam lag dus voor de hand.

Geen naam zonder baseline

Verklaart je naam niet echt wat je doet? Dan kan een baseline duidelijkheid scheppen. Zo gaat het merk Camille door het leven met de baseline "The interchangeable cover". Maar ook hier gaat die regel niet altijd op. Voor Wild werken we met de baseline "Live the design", en wat zou McDonald's zonder "I'm lovin' it" zijn? 

Some of
our cases