Aan de hand van een doordachte merkpositionering help je jouw (potentiële) klant om jouw merk te ontdekken en het te percipiëren zoals jij het wil. Doe je dat goed, dan ben je als merk in staat om de associaties die de doelgroep met je merk maakt, te sturen en te beheersen. Je kan er zelfs voor zorgen dat de klant een bepaalde associatie enkel met jouw merk maakt.
Brand
positioning
ON THE RIGHT TRACK TO
DISCOVER YOUR BRAND
AND CONNECT WITH IT.
Aan de hand van een doordachte merkpositionering help je jouw (potentiële) klant om jouw merk te ontdekken en het te percipiëren zoals jij het wil. Doe je dat goed, dan ben je als merk in staat om de associaties die de doelgroep met je merk maakt, te sturen en te beheersen. Je kan er zelfs voor zorgen dat de klant een bepaalde associatie enkel met jouw merk maakt.
Hoe bepaal je je merkpositionering?
De eerste stap naar een concrete merkpositionering is het definiëren van de identiteit achter je merk en van wat jouw merk onderscheidt van de concurrentie:
Wie zijn je concurrenten en hoe positioneren zij zich?
Hoe verhoudt jouw merk zich ten opzichte van de concurrentie?
Tijdens deze denkoefening sta je ook stil bij de koers die je met je merk wil varen en wat jouw doelstellingen op middellange en lange termijn zijn. Dit proces maakt deel uit van je merkstrategie en creëert inzichten om vervolgens te bepalen welke positie je als merk wil innemen en opeisen:
Wat is de kern van jouw merk? Wat is de ontstaansreden?
Waarom kiezen klanten voor jouw merk?
Wat zijn jouw USP’s?
Wat zijn de toekomstdromen van jouw merk?
Hoe scherper je jouw merkpositionering stelt en alle bijkomende acties maakt, hoe gemakkelijker je het jouw doelgroep maakt om jouw merk correct te percipiëren.
Hoe definieer je je merkpositionering?
De outcome van de concurrentieanalyse en de interne denkoefening komt tot uiting in het brand manifesto, en vervolgens in de brand story. Door je why, how en what te concretiseren en omschrijven, help je al je brand owners om je merkpositionering helder en logisch over te brengen. Toetsen zij consequent elke branding- en marketingactie die ze ondernemen aan je merkpositionering, dan blijft je merk uitgesproken en uniek.