Baseline

YOUR BRAND’S ESSENCE
BRIEFLY YET POWERFULLY
CAPTURED.
YOUR BRAND’S ESSENCE BRIEFLY YET POWERFULLY CAPTURED.
I’m lovin’ it. De enige echte. Want ik ben het waard. Een goeie baseline is zo herkenbaar dat je de naam er niet eens bij moet zien om te weten over welk merk het gaat. L’Oréal houdt al meer dan veertig jaar vast aan haar opzwepend statement, dat zelfs bij de nieuwe generatie blijft plakken. Hoe vind je de juiste woorden om de essentie van jouw merk of bedrijf op een krachtige manier over te brengen? Die magische mix van klinkers en medeklinkers die de tand des tijds kan doorstaan? Bij MOQO hebben we maar één regel: (almost) no rules allowed.
BRAINSTORM A GO GO

Je baseline kan eender hoe opgebouwd zijn: weliswaar kort in twee tot vijf woorden, opgebouwd als een zin, als losse woorden of puur omschrijvend. Speel met alliteraties en assonanties voor een baseline die vlot van de tong rolt, en een vleugje Engels als het jong en hip mag klinken. Of beperk je tot een heldere opsomming van jouw USP’s. Alles kan, als je baseline z’n taak maar vervult: een antwoord bieden op de vraag welke meerwaarde je merk voor z’n doelgroep heeft. Brainstorm dus a go go en dare to go loco.

De Buf - branding by MOQO - logo

Baseline voor De Buf

FIND THE YIN TO YOUR NAME

Bij de zoektocht naar een solide baseline, is je merknaam altijd een goed uitgangspunt. Het is namelijk aangewezen dat de ene de andere versterkt. Geeft je naam al iets weer over wie je bent of wat je doet? Of is die net creatiever opgevat, waardoor je baseline beter op inhoud dan op gevoel inspeelt? Een branding die tot in de puntjes klopt, draait helemaal rond balans.

Neem bijvoorbeeld Karolien Lafaut, de projectontwikkelaar dat de naam van haar leading lady draagt. De keuze voor een personal branding vraagt om extra definiëring van de branche of bedrijfsactiviteiten. ‘Live first class’ vat perfect samen waar Karolien Lafaut voor staat: woonprojecten waarbij levenskwaliteit primeert.

Ook bij familiebedrijf De Buf, specialist in de opbouw van vrachtwagens en producent van betonmixers, onderstreepten we het voornaamste doel en legden we de link naar de bouwsector met de forse woorden ‘Built to work’.

We kunnen concluderen dat – in een ideaal scenario – merknaam en baseline in eenzelfde traject worden bepaald. Bij MOQO verkiezen we niet voor niets brandingtrajecten van a tot z, opdat we ervoor kunnen zorgen dat alle puzzelstukjes die deel uitmaken van jouw merkverhaal precies op hun plaats vallen.

GLOBALESTATEGROUP 1920x1152 04

Baseline voor Global Estate Group

A SLOGAN ISN’T THE SAME THING

Wees je ten slotte bewust van het onderscheid tussen een baseline en een slogan. Waar een baseline kort en krachtig de kern van de zaak weergeeft, is een slogan meer een leuze. Een catchy zin die je regelmatig in je communicatie gebruikt en voor een bepaalde herkenbaarheid zorgt, maar niet per se het hele verhaal covert. Zo is een slogan eerder van toepassing in advertenties, employerbranding-campagnes of voor socialmedia-doeleinden. Ook daarmee helpen we je bij MOQO overigens graag verder!