Daarom starten
onze branding-
trajecten met
een brand story

Wat is een brand story?

First things first. Een brand story - of merkverhaal - vertelt in een notendop wie je bent, wat je doet en wat de toegevoegde waarde van je merk is. Het houdt het midden tussen een verhaal en een missie/visietekst en geeft de persoonlijke identiteit van jouw merk bloot. Beschrijvend en beklijvend in één.

Waarom start een brandingtraject met een brand story?

Een sterke brand story:


  • neemt mensen - kopers, medewerkers, partners - mee in jouw verhaal;
  • is een gouden leidraad voor interne en externe communicatieprofessionals die jouw brand en marketing vorm geven, zowel (audio)visueel als tekstueel.
#1 De bedrijfsstrategie wordt afgetoetst en afgeklopt

Hoe stel je je bedrijf voor aan een potentiële klant? Dat is onze allereerste vraag bij de start van een brandingtraject. Hebben we meerdere collega's van het bedrijf aan tafel? Dan blijkt vaak dat de aanwezigen een verschillende versie vertellen. Stukken van het verhaal niet aanhalen. Anders vertellen. De klemtoon elders leggen.

Het kan dat tijdens de brand intake session strategische vraagstukken opspelen. Als branding agency bieden we op dat ogenblik het platform om alle opties in de weegschaal te leggen en de focus op korte en lange termijn te bepalen. Gebruik ons op dat ogenblik als extern klankbord dat met een onbevangen blik op je organisatie kijkt. Kom je er tijdens de kick-off niet aan uit of is een dubbelcheck met andere stakeholders nodig? No worries, dan parkeren we de discussie en gaan we alvast verder met wat we wél al kunnen afkloppen. Beter dat eventuele discussiepunten bij de start van het traject ontstaan dan bij de voorstelling van de volledig uitgewerkte visuele branding.

Bekaert Deslee - &Beyond branding by MOQO - brand story detail
#2 Van dienst of product naar een merk dat meerwaarde biedt

Stel: je hebt de keuze tussen twee gelijkaardige producten met dezelfde eigenschappen. Ga je voor het goedkoopste dat gewoon z'n prijs meegeeft of word je getriggerd door het verhaal van het duurdere product, dat naast z'n prijs ook meteen vertelt dat het gebruik maakt van gerecycleerde materialen uit de oceaan en er is voor wie geeft om een gezonde toekomst?


Something to think about, maar spoiler alert: it's all about the storytelling.

#3 Je brandingplaatje klopt tot in het kleinste detail

Een krachtige brand story is het startschot voor een branding in lijn met de identiteit en waarden van je merk. Een logo dat past bij je identiteit, een kleurenpalet dat je true colours toont en een tone of voice die je bedrijf belichaamt.


Werk je met MOQO samen voor je branding? Wees maar zeker dat het designteam je brand story tegen het einde van de ontwerpfase van voor naar achter en van achter naar voor kan opzeggen. Idem dito voor de copywriters, die stukken uit de brand story op gepaste plaatsen in de webcopy, brochures, social posts... herhalen. Een consistente communicatie voor een krachtige boodschap, yes sir.

Bekaert Deslee - &Beyond branding by MOQO - wall

“Een krachtige brand story is het startschot voor een visuele branding in lijn met de identiteit en waarden van je merk.”

Barbara Bataillie

Strategic director

#4 Met een brand story bied je een superhandige tool aan je marketingteam

Beheert een interne medewerker je social mediakanalen, wil je salesteam een prospectiebrief uitsturen of is HR op zoek naar een bedrijfsvoorstelling voor nieuwe medewerkers? Dan is de brand story een handige leidraad om de correcte tone of voice en steeds dezelfde bewoordingen te gebruiken. Ook voor jouw externe marketingpartners - zoals fotografen, stylisten, drukkers... - is niet alleen je huisstijlhandboek maar ook je brand story een dankbare tool om mee te werken. Een consistente communicatie voor een krachtige boodschap, maar dat zeiden we al zeker?

#5 De kracht van herhaling

Grijp bij elke actie naar de brand story en herhaal de kern eruit bij zoveel mogelijk touchpoints in de customer journey:



1. Jij herhaalt jouw boodschap.


2. Na verloop van tijd herkent de ontvanger jouw merk.


3. Wie nood heeft aan jouw diensten of product, herinnert zich jouw merk en zoekt je op.


4. Hallo, nieuwe prospect en straks nieuwe klant.

BARBARA

Barbara Bataillie

Strategic director

Share this insight