GA VOOR EEN VISIE
OP LANGE TERMIJN
VOOR DE BRANDING
VAN JE START-UP.

Investeren in
branding als
start-up: daarom
loont het de moeite

Heb je plannen om een bedrijf op te richten of heb je misschien al de eerste stappen gezet? Dan ligt jouw focus wellicht op het vinden van de juiste klant en op het afstemmen van jouw product of dienst op die ideale klant. Tijdens deze belangrijke onderzoeksfase verwerf je nieuwe inzichten en krijgt je start-up vorm, maar het is tegelijk een fase waarin de markt zelf een eigen beeld van jouw merk begint te vormen.

Om de touwtjes van je merk zelf stevig in handen te houden, kan een strategisch onderbouwde branding dus niet op zich laten wachten. We lichten toe waarom het de moeite loont om meteen te investeren in de branding van je start-up, en hoe dit op een haalbare manier kan.
MOQO 2306 CASE DSC06107 edit

Waarom je als start-up méér dan een logo en website nodig hebt

Voor de ontwikkeling van je branding denk je best meteen op lange termijn. Het komt immers vaak voor dat de nood aan een professionele branding amper één jaar na de creatie van een logo en basic website al ontstaat. En dan is het jammer dat er al enkele honderden tot duizenden euro’s zijn gespendeerd aan tools die je niet langer kan gebruiken.

Als je weet dat branding wordt gedefinieerd als hetgeen dat wordt gezegd over je merk als je er niet bij bent, dan weet je dat branding om meer dan een logo draait. Ook als start-up verdient je merk de nodige aandacht om ervoor te zorgen dat je goed begrepen wordt en de gewenste indruk nalaat bij je doelgroep.

1. Merkstrategie helpt om keuzes te maken en te focussen

Find your competitive advantage en bouw daarrond je aanbod. Als startend bedrijf is het verleidelijk om overal ja op te zeggen, ook al past het niet volledig in je expertise of in je strategie. Is je merkstrategie duidelijk afgelijnd en uitgeschreven, dan maak je slimmere keuzes en focus je automatisch meer op hetgeen je wil bereiken.

2. Een merkverhaal ondersteunt je salesverhaal

Niets zo moeilijk als vertellen wat je nu eigenlijk doet. Door je merkverhaal te ontwikkelen, creëer je een vaste basis om je start-up voor te stellen, en vertel je jouw verhaal telkens op dezelfde manier. Dit leidt tot een consistente communicatie die beter blijft hangen bij iedereen die je start-up moet kennen.

“Door jouw merk een stem, een persoonlijkheid en een professionele look and feel te geven, onderscheid je jouw start-up van gelijkaardige, kleine bedrijven die weinig aandacht hebben voor branding.”

Barbara Bataillie

Strategic Director

3. Neem voorsprong op kleine concurrenten en daag de grote uit

Door jouw merk een stem, een persoonlijkheid en een professionele look and feel te geven, onderscheid je jouw start-up van gelijkaardige, kleine bedrijven die weinig aandacht hebben voor branding. Je daagt er bovendien de gevestigde waarden in je markt mee uit: de verfrissende aanpak van een nieuwe challenger kan potentiële klanten inspireren.

Met een brand book ben je zeker dat jouw merk op elk moment op dezelfde manier naar buiten wordt gebracht.

4. Een professionele branding leidt tot efficiëntie

On a practical note: als start-up heb je het druk genoeg met je business opbouwen en runnen. Elke communicatietool van nul uitdenken, is niet efficiënt en nefast voor je herkenbaarheid. Is je branding vastgelegd in een huisstijlhandboek? Dan spaar je niet alleen veel tijd uit, maar ben je ook zeker dat jouw merk op elk moment op dezelfde manier naar buiten wordt gebracht.

5. Een sterk merk trekt het juiste talent aan

Uit een onderzoek van Edelman Trust blijkt dat 60% van de sollicitanten kiest om te werken voor een bedrijf met dezelfde visie en kernwaarden. Een start-up die een duidelijke positie inneemt en zich profileert, maakt dus meer kans om het juiste talent aan te trekken.

6. Branding helpt om te groeien

Fluffy but true:

  • Branding zorgt voor connectie met gelijkgezinden, wat leidt tot de creatie van een community, die een loyale klantenbasis zal vormen.
  • Bedrijven met een professionele, coherente uitstraling komen geloofwaardiger dan zij die dat niet doen, wat ook een positief effect op je prijszetting kan hebben.
  • Met een sterk merk gaat het vlotter om nieuwe markten aan te boren of nieuwe producten te lanceren.
Preview Moqo Day WAL7025 2024 05 07 140436 aenl

Hoe investeren in branding als start-up

Een professionele branding vereist expertise, tijd en bijgevolg middelen die je als start-up misschien nog niet ter beschikking hebt. Er zijn verschillende manieren om van de investering in je branding haalbare kaart te maken:

  • Neem branding en de ontwikkeling van communicatietools zoals een website of webshop mee op als investering in je businessplan voor de bank. Op die manier spreid je de investering.
  • MOQO is erkend dienstverlener van de KMO-portefeuille: als KMO kan je tot 30% subsidie krijgen voor de ontwikkeling van je merkstrategie en strategisch marketingplan.
  • Onder bepaalde voorwaarden kan je gebruik maken van de startlening van Vlaio om onder andere je branding mee te financieren.


Sparren over de branding voor jouw start-up? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvende kennismaking.

Screenshot 2023 05 19 at 14 46 56
BARBARA

Mathieu Verstraete

Managing & Creative director

Barbara Bataillie

Strategic director

Share this insight