Hoe haal je het maximale
potentieel uit de branding
van je bedrijf?
Jitse Derreveaux, Brand Consultant MOQO
“Om deze vraag te beantwoorden, kijken we niet enkel naar externe factoren zoals marketingacties of aanwezigheid op social media, maar in de eerste plaats naar het hart van het bedrijf. Door medewerkers nauw te betrekken bij het brandingtraject, en dan vooral merkstrategisch zoals bij het bepalen van de corporate values en de merkpersoonlijkheid, krijgt de branding een breder draagvlak binnen de organisatie en worden medewerkers automatisch ambassadeurs die via social media en in hun omgeving – zowel privé als professioneel - over je merk zullen vertellen. Dit is een belangrijke eerste stap om het maximale potentieel uit je branding te halen.”
Wat zijn de volgende stappen?
“De eerste vraag die we ons stellen is: wat wil je bereiken met de nieuwe branding? Gaat het om meer merkbekendheid, wil je aan marktaandeel winnen of de perceptie over je bedrijf bijsturen? Op basis van de primaire doelstellingen van de (re)branding, maken we een activatieplan op om het beoogde objectief te bereiken. Het plan gaat van start eens de brand identity – zowel verbaal als visueel – op punt staat en de belangrijkste dragers, zoals de website, gelanceerd zijn.”
“Het doel van brand activation is om de boodschap, in dit geval de rebranding, op het juiste moment, via het juiste kanaal te verspreiden. Het bepalen van de touchpoints is dus een belangrijke eerste stap.”
Hoe wordt een activatieplan opgemaakt?
“Het doel van brand activation is om de boodschap, in dit geval de rebranding, op het juiste moment, via het juiste kanaal (waar jouw doelpubliek hoofdzakelijk aanwezig is) te verspreiden. Het bepalen van de touchpoints is dus een belangrijke eerste stap. Daarna zullen de timings van de verschillende acties een grote rol spelen. We werken rond een lanceringsdatum, waarbij we deze doorgaans laten voorafgaan door een teasercampagne om al wat buzz te creëren. Vervolgens zijn er vaste actiepunten bij een rebranding horen, zoals de aanpassing van social mediakanalen, de vervanging van gevelbekleding en wagenbelettering, de ingebruikname van nieuwe e-mailhandtekeningen… Een goeie voorbereiding is hierbij van cruciaal belang. We merken dat het hier vooral bij rebrandingprojecten fout kan gaan en er oude logo’s blijven rondcirculeren op actieve dragers, en dat neemt onbedoeld helaas heel wat slagkracht van de nieuwe branding weg. Ten slotte zijn er tal van gerichte acties om de branding in de markt te activeren, die afhankelijk zijn van de sector en de doelgroep. Voor een B2B-bedrijf komen we met vakperscommunicatie, LinkedIn en mailings al een heel eind. De activatie van een B2C-merk wordt dan weer breder getrokken, veelal met social advertising op Meta, Tiktok …”
Lanceringsevent voor de rebranding van Global Estate Group
Hiermee wordt op korte termijn ruchtbaarheid aan het nieuwe merk gegeven. Hoe vertaalt zich dit in een langetermijnstrategie?
Het gebeurt dat merken ‘groots’ lanceren, zonder dat ze reeds hebben stil gestaan bij de aanpak na de activatie. Idealiter mondt het activatieplan uit in een strategisch marketing- en communicatieplan waar het merkverhaal ook doorsijpelt in salesgerichte marketingboodschappen en waar af en toe actief over het merk op zich wordt gecommuniceerd. Door in elke communicatie de richtlijnen van de branding zowel verbaal als visueel te respecteren, creëer je consistentie en vergroot je de positieve merkassociatie en merkbekendheid. Enkel communiceren over onderwerpen rechtstreeks uit een toptopical kalender, evenementen of acties zal niet voldoende zijn om jouw merkverhaal te laten leven. Maak een gezonde mix van expertisecontent, interne luchtige topics en content waarin je jouw merkverhaal brengt.”
Ook het monitoren en bijsturen van het merk draagt wellicht bij tot het uitpuren van het maximale potentieel?
“Het spreekt voor zich dat elke actie gemonitord en geëvalueerd moet worden, zodat er op basis van de bevindingen kan worden bijgestuurd om het in de toekomst beter te doen en de perceptie over het merk te sturen in de richting die je voor ogen hebt. Regelmatige klantenbevragingen, medewerkersenquêtes en marktonderzoeken bieden ten slotte waardevolle inzichten over hoe je merk wordt ervaren en kan tot verdere optimalisaties leiden in de vorm van merkcampagnes. Een onderschatte factor, ten slotte, is deze van herhaling. Herhaling is key! Als boodschapper kan het aanvoelen dat je continu hetzelfde zegt, maar je boodschap komt bij de ontvanger niet op dezelfde manier binnen zoals je deze uitstuurt. Je bereikt sowieso niet jouw volledige doelpubliek, daarnaast komt de boodschap soms maar gesnipperd door, of gaat ze verloren in de enorme informatiestroom die we op een dag te verwerken krijgen. Durf te herhalen, pas dan hebben je acties impact.”
Samen je nieuw merk in de markt zetten en het maximale potentieel uit je branding halen? Let’s have a chat!