brand
manifesto
BEHIND YOUR OFFER.
Wat is de meerwaarde van een brand manifesto?
Veel meer dan wat je doet, vertelt een brand manifesto waarom je merk er is en hoe je de zaken aanpakt. Het brand manifesto stelt je dan ook in staat om een emotionele connectie te maken met je doelgroep, van (potentiële) klant tot werknemer. Als je weet dat irrationele factoren (zoals persoonlijke overtuigingen en sociale invloeden) vaak een grotere rol spelen dan de rationele drijfveren (zoals prijs en kwaliteit) om voor een merk te kiezen, dan weet je meteen waarom je als bedrijf best kan inzetten op het uitdragen van een brand manifesto.
Doordat een brand manifesto pas na heel wat strategisch overleg met alle interne stakeholders wordt ingevoerd, vormt het eveneens een basis waarop beslissingen kunnen worden afgetoetst. Noem het gerust het kompas van de organisatie.
Brand manifesto voor Edergen
Hoe wordt een brand manifesto geschreven?
Onze strategen en copywriters laten zich door vier hoofdvragen leiden waarop we een gebald antwoord formuleren:
Wat is de key attitude van het bedrijf?
Wat was de ontstaansreden van het bedrijf?
Welke waarden en normen hanteert het bedrijf, en welke invloed hebben deze op de aanpak van het bedrijf?
Wat is de kern van de activiteiten?
Anders dan de brand story, herleiden we de tekst van het brand manifesto tot de heldere essentie, zodat het een echt werkinstrument kan worden. Het geeft leiders een leidraad om hun interne communicatie on point te houden, en biedt aan marketeers een handige tool om de externe communicatie eraan te toetsen.