Relevant blijven in een snel veranderende wereld is geen evidentie, zelfs niet voor gerespecteerde bedrijven. Een rebranding kan de sleutel zijn om je merk nieuw leven in te blazen. Maar wanneer is het juiste moment om de sprong te wagen en hoe zorg je ervoor dat je kernwaarden intact blijven? Bij MOQO hebben we uit eerste hand ervaren dat het rebranden van gevestigde bedrijven een delicate evenwichtsoefening is. Managing & creative director Mathieu Verstraete neemt de uitdagingen en beloningen die het proces met zich meebrengt onder de loep.
in your brand
is investing
in the future.
De uitdagingen
en beloningen bij
het rebranden van
gevestigde bedrijven

Mathieu Verstraete - Managing & Creative Director MOQO
Trouwe klanten aanhouden
“Zullen vaste klanten niet afgeschrikt worden door een rebranding?” Dit is een van de meest voorkomende vragen die we horen van bedrijven die een rebrand overwegen. Een begrijpelijke zorg, want trouwe klanten hebben vaak een emotionele band met een merk. Het veranderen van de naam, het logo of de overall look kan soms op weerstand stuiten. Daarom is het cruciaal om te bepalen welke elementen het belangrijkst zijn voor bestaande klanten. Door deze te respecteren en op te nemen in het nieuwe merk, kan je continuïteit garanderen terwijl je toch evolueert en relevant blijft.
Klantenloyaliteit wordt gedreven door een mix van emotionele, functionele en ervaringsgerichte elementen. Klanten rekenen op de kwaliteit, de prijs of het gebruiksgemak van je dienst of product. Voor REO, een versmarkt voor groenten en fruit in grote volumes, is samenwerking de kern van wat ze doen. Daarom benadrukten we de verbinding tussen producent en consument in hun nieuwe brand - zowel in de storytelling als in het logo, waarin de letters van REO als schakels met elkaar verbonden worden.
Rebranding voor REO
Vlot uitrollen
Nog een sleutelfactor voor een geslaagde rebranding is consistentie. Veel bedrijven aarzelen om hun merk te vernieuwen uit angst voor een verwarrende soep van oude en nieuwe logo's of voor onzekerheid bij klanten. Een goed gestructureerde uitrolstrategie, die rekening houdt met alle interne en externe touchpoints, neemt dit risico echter weg.
Neem bijvoorbeeld onze rebranding voor Ranson, een gevestigde naam in de voedingsindustrie. Met vestigingen verspreid over het hele land moesten we verder kijken dan enkel de standaard marketing tools. Ook alle stationery en corporate communicatiemiddelen, vrachtwagens en gevelbelettering hadden een update van doen. Daar hielden we rekening mee bij de herwerking van het logo: we vereenvoudigden het zonder een abrupte switch te maken, zodat een gefaseerde uitrol mogelijk bleef. Dankzij een helder plan van aanpak introduceerden we het nieuwe brand stap voor stap, zonder sporen van de oude branding achter te laten. Als er dus met precisie gehandeld wordt, vormt consistentie geen drempel maar een meerwaarde.
“In markten waar consumententrends snel evolueren, moet je je als voorloper profileren. Een rebranding is het middel om dat te doen.”
Mathieu Verstraete
Managing & creative director MOQO
Durven vernieuwen
Voor bedrijven die al goed presteren, lijkt een rebranding misschien overbodig. Als de zaken vlot lopen, is het verleidelijk om andere investeringen voorrang te geven op een merkvernieuwing. Maar zelfs gevestigde bedrijven moeten mee evolueren. Stilstaan in een veranderende markt is riskanter — en duurder — dan tijdig bijsturen.
Een sterk merk draait niet alleen om waar je vandaag staat, maar vooral om waar je morgen naartoe wil. Verwachtingen van klanten veranderen, sectoren vernieuwen zich, en concurrenten vinden zichzelf opnieuw uit. Een geslaagde rebranding kan je positioneren als modern en vooruitstrevend, wat je een streepje voor geeft in een trendgevoelig landschap. Het is een krachtig signaal naar klanten, partners en talent: wij lopen niet achter de feiten aan, we nemen de leiding. Uit onze ervaring blijkt dat bedrijven die in hun merk investeren vóór het echt nodig is, diegenen zijn die blijven groeien.
Brand refresh voor Ranson
Nieuwe doelgroepen bereiken
Tot slot kan rebranden een strategische zet zijn om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Met een vernieuwde merkidentiteit trek je makkelijker jongere generaties aan of spreek je klanten aan in nieuwe geografische markten. Door je merkpositionering, tone of voice en visuele identiteit te moderniseren, straal je relevantie uit naar een breder publiek, terwijl je credibiliteit behoudt bij bestaande klanten. Dat was ook de insteek van ons traject met Ranson. Het familiebedrijf draagt z'n kernwaarden hoog in het vaandel, maar het wilde tegelijk nieuwe markten aanboren. Een gestroomlijnde merkstructuur en een vereenvoudigd logo hielpen die brug te slaan, en de weg vrij te maken voor groei zonder de eigen identiteit te verliezen.
Wanneer is dus het juiste moment om afscheid te nemen van je oude logo, je website of zelfs je merknaam? Wanneer je merk niet langer futureproof aanvoelt, zijn volle potentieel niet benut, of niet meer aansluit bij je strategie. In al die gevallen kan een rebranding leiden tot groei, een groter marktaandeel en meer rentabiliteit, om te garanderen dat je bedrijf competitief blijft in een voortdurend veranderend speelveld.
Klaar om jouw merk te herdenken? Wij nemen graag het voortouw. Get in touch & let's discuss!