Is brand design
trendgevoelig?

Bij de briefing voor een (re-)branding komt het woord 'tijdloos' keer op keer terug. Maar wat betekent tijdloos in brand design? Hoe evolueert een merk mee met de tijd? Brand designer Sofie vertelt je alle ins en outs!

Een tijdloos logo in een hedendaagse branding

Om met de deur in huis te vallen: ja, er is een evolutie in brand design, maar de basis blijft steeds dezelfde. Kijk maar naar de ontwerpen van Wim Crouwel: de logo's van Auping en Randstad zijn al tientallen jaren oud, maar blijven brandend actueel. Het recept van een sterk logo is dan ook steeds hetzelfde: sterk in zijn unieke eenvoud. Duidelijk, leesbaar en in verhouding.

MOQO Insights - Crouwel

Ontwerper Wim Crouwel (1928-2019)

Staat je logo op punt? Dan kan je wel gaan spelen met de uitbouw van je branding, zowel online als offline. De playground wordt steeds groter en de mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom zorg je best dat je goed weet op welke manier je jouw doelgroep wil benaderen en, nog belangrijker, hoe zij met jou in dialoog willen treden. Gezien die noden steeds veranderen, moet je branding evolueren met de tijdsgeest van nu.


Dat geldt voor de eerder statische elementen zoals:

  • kleurgebruik, fotografie en typografie
  • afwerking van het drukwerk
  • winkel- of kantoorinrichting
  • ...


Maar zeker ook voor je tone of voice en interactieve kanalen:

  • bedrijfswebsite
  • social media
  • video, animatie, 3D...
  • e-mailings
  • chatbots
  • one-on-onecommunicatie
  • ...


En dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat de wereld digitaal, digitaal, digitaal schreeuwt, maar elke aanvraag voor huisstijldrukwerk nog altijd klassiek briefpapier en fancy visitekaartjes bevat. Of over het feit dat de customer journey steeds meer tipping points bevat, tot een persoonlijk bedankingskaartje bij een bestelling of een jaarlijks verjaardagskaartje in de brievenbus. Zo zie je dat de waarde van de verschillende huisstijldragers ook mee evolueert.

QL branding print 01

De waarde van verschillende huisstijldragers evolueert mee

Evolutie in de ontwikkeling van een brand design

Het lijstje van dragers en communicatiekanalen wordt steeds langer. De groep van experten die aan jouw branding werkt, wordt dus steeds groter. Vroeger bestond een branding team doorgaans uit een grafisch vormgever, webdeveloper en copywriter. Vandaag bestaan er wel tot 30 specialisten die elk op hun domein zorgen dat jouw merk offline excelleert en online opvalt op het kleine, drukbezette world wide web.

In short

Samengevat, geef je merk een tijdloos logo dat zowel in 1990 als 2030 actueel is voor een maximale herkenbaarheid en eigenheid. Laat je dragers en communicatiestijl mee evolueren met de trends en noden van vandaag en morgen.

SOFIE

Sofie Van Speybroeck

Brand & digital designer

Share this insight