Measure your efforts.
Gain new insights.
Make effective adjustments.

hoe maak je
de roi van brand
awareness meetbaar?

Bedrijven zijn vaak terughoudend om budget te besteden aan zaken die geen duidelijk of meetbaar rendement opleveren. Branding is hier vaak onterecht de dupe van, net omdat het zo moeilijk is om investeringen in merkbekendheid of merkreputatie te koppelen aan directe inkomsten.

De resultaten van een lead generation-campagne zijn veel gemakkelijker te analyseren, maar mogen niet de enige factor zijn om over je marketing- en communicatiestrategie te beslissen. Want hoewel het merk op zich niet de rechtstreekse aanleiding tot conversie vormt, zorgt brand awareness voor het achterliggende duwtje in de rug om tot actie over te gaan.

Hoe je investeringen in branding objectief en meetbaar kan verantwoorden binnen een marketingbudget, lees je hieronder.

Wat is het belang van brand awareness?

First things first. We gaan back to basics met de redenen waarom focus op brand awareness, voor elk merk en ongeacht de sector, een noodzaak is.

1. Vereenzelviging is key

Merkreputatie en kopersgedrag zijn sterk met elkaar gecorreleerd. Volgens een onderzoek van Attest, een Brits platform voor consumentenonderzoek, zou 70,6% van de consumenten een merk niet langer kopen als het niet handelt volgens zijn of haar persoonlijke waarden. Merkreputatie speelt dus wel degelijk een cruciale rol in de inspanningen op het vlak van marketing. Om je als merk te onderscheiden is het belangrijk dat je jouw brand purpose in een authentiek verhaal vertelt en blijft herhalen.

2. Herkennen is vertrouwen

We hebben de neiging om merken die we herkennen, ook te vertrouwen. Alle inspanningen die je doet in functie van je merkbekendheid, geven dus automatisch een boost aan al je andere marketingactiviteiten.

3. Transparantie leidt tot aankoop

Hoe meer je doelgroep over je merk, producten of diensten weet, hoe sneller ze jouw merk zullen omarmen en tot een aankoop zullen overgaan. Wie al van jouw merk heeft gehoord, zal veel sneller geneigd zijn om pakweg op een Google of social advertentie te klikken.

4. Klantentrouw brengt op

Als jouw merk de noden van de klant invult, wordt het beloond met klantgetrouwheid en zelfs ambassadeurschap voor je merk. Dit zorgt ervoor dat je minder budget moet spenderen aan klantenwerving, and that about says it all.

5. Positieve impact op bedrijfswaarde

Merkwaarde maakt deel uit van de strategische bedrijfswaarde. Een goeie merkreputatie maakt je bedrijf aantrekkelijker voor investeerders of overnemers, wat dus een positieve impact zal hebben op de bedrijfswaarde.

Hires Moqo Day WAL6856

Hoe meet je de ROI van brand awareness?

Steeds vaker worden marketeers gevraagd om hun budgetten te verdelen aan de hand van een meetbare ROI. Met onderstaande tools kan je merkbekendheid of brand awareness in een KPI omvormen en de nodige ruimte in je marketingbudget geven.

  • Brand monitoring: Bijhouden wat er over je merk wordt gezegd, door wie en op welke toon, biedt zowel kwalitatieve als kwantitatieve inzichten in het succes van je merk.
  • Direct surfverkeer: Hoe meer iemand zich je merk herinnert, hoe groter de kans dat hij direct naar je website gaat. Het direct verkeer is dus een goeie KPI om te evalueren hoe het met je merkreputatie is gesteld en hoe dit evolueert.
  • Zoekvolume: Je kan de zoekvolumes op jouw merktermen en de schommelingen ervan monitoren. Het gaat om vermeldingen van je merknaam of producten via blogs, links, fora, social comments etc. Gebruik hiervoor een tool zoals Brand24 en hou de evolutie bij.
  • Social engagement: De volgersaantallen en het bereik van je posts geven eveneens een idee van hoeveel mensen je merk kennen. Door je social media-activiteiten en de betrokkenheid (shares, likes, reacties...) bij te houden, kan je jouw naambekendheid meten.
  • Externe backlinks: Externe links kunnen de zichtbaarheid van je merk en website verbeteren. Om de externe linkprestaties van je merk te meten, volstaat het om het aantal en de kwaliteit van de externe links naar je site en het verwijzingsverkeer te monitoren.
  • Marktonderzoek: In onderzoek kan je helemaal losgaan, maar je kan het ook heel bescheiden aanpakken. Door aan je bezoekers op je website te vragen hoe ze je hebben gevonden en of ze al eerder van je merk hadden gehoord, kom je al een eind ver. Vraag ook aan nieuwe en huidige klanten hoe ze je merk hebben leren kennen. En hou de resultaten bij, uiteraard.
  • Conversies: Hou conversies en betrokkenheid op je website bij. Door de impact van direct surfverkeer, verwijzingen of verkeer via sociale media op bedrijfsresultaten (verkoopskansen en effectieve sales) te meten, kan je de ROI van merkbekendheid aantonen.
Hires Moqo Day WAL7078
Samengevat

Het meten van de ROI van brand awareness lijkt moeilijk, maar kan vrij eenvoudig. Vragen over de reputatie van jouw merk of benieuwd hoe we deze positief kunnen beïnvloeden? We wisselen graag van gedachten.

BARBARA

Barbara Bataillie

Strategic director

Share this insight