De meest opvallende
trends in branding
in 2023
1. AI is overal
Chatbots en grafische AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond: een fenomeen dat zich de komende jaren in stijgende lijn zal verderzetten. Reden te meer om er zoveel mogelijk over te weten te komen en alle voordelen ervan mee te nemen, vinden wij. AI marketing biedt bijvoorbeeld mooie kansen om klantengedrag te analyseren, alsook om klanten een door middel van pasklare, gepersonaliseerde antwoorden op hun online vragen een betere customer experience te geven. MOQO vond hier en daar al een handige buddy in AI, voor zowel visuele als inhoudelijke toepassingen.
Betere visualisatie tijdens voortraject
Zo gaan we weleens te rade bij AI om beelden te genereren die een creatief concept visueler maken voor de klant. Het kan een uitdaging zijn om een employer branding-idee waar specifieke fotografie voor nodig is, en waar geen beelden voor te vinden zijn in fotodatabases, duidelijk voor te stellen. In die context vergemakkelijken computergegenereerde beelden het voortraject, maar ook het eindresultaat. Op die manier kunnen we de fotograaf namelijk nog beter briefen over de gewenste richting naar compositie en stijl toe.
Veel story, weinig soul
Ook onze copywriters benaderen AI met een open geest, hoewel ze naar ons gevoel nog steeds een streepje voorhebben. Niet alleen qua taalgebruik en tekstopbouw, maar ook op het vlak van storytelling. Ter illustratie organiseerden we een wedstrijdje copywriting. De deelnemers: ChatGPT versus de MOQO-copywriters. Het onderwerp: Wat is het belang van branding voor je bedrijf?
Lees en oordeel zelf.
ChatGPT:
“Branding is belangrijk voor een bedrijf omdat het de identiteit en de reputatie van het bedrijf vormt. Het helpt om het bedrijf te onderscheiden van concurrenten en te verbinden met klanten door middel van een herkenbare beeldmerk, merkidentiteit en boodschap. Door het creëren van een sterk merkbeeld en -imago, vergroot een bedrijf de waardering en loyaliteit van zijn klanten en verhoogt het zijn verkoopkansen en winst.”
MOQO's copyteam:
Wat is het belang van branding? Het antwoord bevindt zich overal om je heen. Wat zou Apple zijn zonder zijn logo met de appel? Of Nike zonder haar swoosh en ‘Just do it’? Bedrijven worden merken dankzij hun branding. Het is een visuele samenvatting van waar je voor staat en wat je wilt vertellen. Maar meer dan dat, is het een gevoel dat je aan je merk verbindt. De branding is een van de eerste zaken, zoniet het allereerste dat de consument opmerkt. Het is de tool bij uitstek om een vertrouwensband te scheppen en impact te maken. Van de brand story die je boodschap perfect verwoordt, tot de visuele huisstijl met logo die de basis van al je communicatie vormt: een degelijke branding blijft huidige en nieuwe klanten intrigeren.
Ticketje eeuwige roem? Bouw je merk op!
2. Humanity is key
Voel je ook meer menselijkheid in de tweede tekst? Dan zijn we in onze opzet geslaagd én zal die tekst je ook langer bijblijven. Als consument gaan we steeds vaker op zoek naar de human voice in een merkverhaal. In onzekere tijden van inflatie en crisis, moeten merken hun waarde bewijzen en het vertrouwen van de consument blijven verdienen. Dat gaat beter voor merken die erin slagen om te communiceren op een manier waarmee de consument zich kan identificeren. Onze nood aan verbinding zorgt ervoor dat we een stapje verder willen gaan: niet enkel wat we van buitenaf zien telt. We graven dieper en willen weten wie er achter een merk staat.
Daarom vinden wij het belangrijk om elk brandingtraject te starten met een brand story: de tool die jouw merk blootlegt. Door open te communiceren over jouw missie en meerwaarde, laat je je doelpubliek toe om je merk te begrijpen en er een band mee op te bouwen.
“In onzekere tijden van inflatie en crisis, moeten merken hun waarde bewijzen en het vertrouwen van de consument blijven verdienen. Dat gaat beter voor merken die erin slagen om te communiceren op een manier waarmee de consument zich kan identificeren.”
3. Nostalgie als trigger
Hand in hand met een human touch gaat de herinnering aan mooie momenten. Een branding gebaseerd op een tikje nostalgie werkt beter en daar wordt vandaag volop gebruik van gemaakt.
Er is al heel wat psychologisch onderzoek gedaan naar waarom we collectief graag terugblikken op die goeie ouwe tijden. Eén verklaring is een gevoel van rust en stabiliteit: je kan niet meer verrast worden door iets wat je al eens hebt beleefd. Daarom voelen vormelementen geïnspireerd op de jaren 70, 80 en 90 automatisch vertrouwd aan en associeer je ze met positiviteit. Wil je met je merk vooral millennials of 50-plussers aanspreken? Dan is een zogenaamde nostalgia branding een slimme zet. Zo keerde Burberry terug van een strak logo naar hun iconische paard met ruiter, en ruilde fastfoodketen Burger King zijn logo weer in voor de vereenvoudigde versie uit 1994 en retro illustraties die je zo terug katapulteren naar Mad Men-tijden. Goed voor een whopping 39% meer aan klantenbezoeken!
4. De kunst van humor
Een merk kan zijn menselijke karakter kracht bijzetten met humor. In tijden waar slecht nieuws schering en inslag is, wordt een grapje extra geapprecieerd en zorg je als merk voor emotionele verbinding met je doelgroep. Bovendien blijkt dat mensen grappige boodschappen beter onthouden. Win-win dus!
5. Knallen mag, minimalistisch moet
En als we het dan toch over het visuele plaatje hebben, stellen we ook vast dat kleur helemaal terug is. Make it pop gaat op voor brandings die willen opvallen, binnen eender welke markt. De enige voorwaarde: een knallend kleurgebruik moet gecombineerd worden met een sobere basis. Minimalistisch design – daarmee bedoelen we typografie zonder franjes, uitgepuurde visuals en logo's bestaande uit óf een woord- óf een beeldmerk – blijft dus de boventoon voeren, weliswaar in een kleurrijk jasje.