What is lead generation and what tools can help you?
The evolution of lead generation
If you're interested in a deep dive, check out our brief explanation of the evolution of lead generation below. If you'd rather jump right into the hands-on phase, you can scroll to the next chapter.
The rise in online marketing means your options for efficient lead generation have expanded tremendously. Where lead generation used to be roughly equivalent to cold calling, today there are plenty of other opportunities to generate leads, using both a push and pull strategy (you bring your product to the customer and your customer comes to your product).
Of course, you're going to find out more about individual leads with certain inbound marketing work (pull strategy) than outbound marketing (push strategy), but in most cases, a mix of both strategies is the right way to go.
Examples of outbound marketing
Outbound marketing means we push the product to the customer, even if we aren't entirely sure whether they're interested in or need the product.
- TV, radio, newspaper and magazine advertising
- Product brochures, direct mail and e-mail
- Job postings, billboards
- Ads on social media, online bannering, Google ads
- etc.
Examples of inbound marketing
In inbound marketing, we don't push the product to the customer, we let the customer discover the product on their own by filling a need.
That could mean:
- content marketing: blogs, podcasts, articles, white papers, e-books, etc.
- social media marketing: posts on Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, etc.
Efficient lead generation
There are plenty of ways to handle lead generation, but we recommend using this roadmap to give yourself a running start. Let's jump in, shall we?
1. Have a content brainstorm (and complement that with keyword research)
Who are your target audiences and why do they use your product or service? What questions are customers asking? Use the answers to those questions to brainstorm with your team about possible keywords your prospects would use. It will help give you an idea of potential content.
If you to know which topics to focus on first, carry out some keyword research to explore search traffic around your keywords. If you want to dive right in, start by listing frequently asked customer questions and answer them.
2. Maintain a blog or advice section on your website
Have a blog or advice section on your website, and write a clear article for each topic. Devote an entire blog to a single topic and write it in a way that incorporates good SEO practices. It will boost the chances of leads looking for an answer to their question landing on your blog and contact you.
3. Invite visitors to subscribe to your newsletter
Add a call-to-action at the bottom of your website with the option to provide an e-mail address. Add these e-mails to your mailing list. Yes, it really is that simple.
4. Share a white paper or other information with a download button
Don't use the download wall too often, because the more barriers you create, the more you'll demotivate prospects. Still, it's generally accepted that you can only access a comprehensive white paper with informative content by providing your e-mail address. Use a checkbox on a concise form to ask the prospect if they want to receive your newsletter and/or if you can get in touch to build a more concrete lead.
1. Doe een contentbrainstorm (en vul aan met een zoekwoordenonderzoek)
Wie zijn jouw doelgroepen en wat zijn de redenen waarvoor ze jouw product of dienst kunnen gebruiken? Welke vragen stellen klanten aan je? Ga op basis van deze vragen met je team brainstormen over mogelijke zoekwoorden die jouw prospecten hieromtrent zouden gebruiken. Zo creëer je een overzicht van mogelijke content.
Wil je weten op welke onderwerpen je best eerst focust? Doe dan een zoekwoordenonderzoek om het zoekverkeer op jouw zoektermen te onderzoeken. Wil je er gewoon meteen invliegen? Start dan met veelgestelde vragen door klanten op te lijsten en creëer er een antwoord op.
2. Onderhoud een blog- of adviesluik op jouw website
Zorg voor een blog of een adviesluik op jouw website en schrijf per onderwerp een duidelijk artikel. Besteed telkens een volledige blog aan één onderwerp en schrijf ‘m volgens de regels van de SEO-kunst. Op die manier vergroot je de kans dat leads die op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag, op jouw blogpagina terechtkomen en contact met je opnemen.
3. Nodig bezoekers uit om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief
Voeg een call-to-action toe onderaan op je website met de mogelijkheid om een mailadres achter te laten. Voeg deze mailadressen toe aan je mailingbestand. Yes, it's as simple as that.
4. Deel een whitepaper of andere informatie achter een downloadknop
Gebruik het muurtje met de downloadknop niet te vaak, want hoe meer drempels je creëert, hoe meer je je prospects demotiveert. Toch wordt het algemeen aangenomen dat je een uitgebreide whitepaper met informatieve content pas kan lezen nadat je jouw mailadres hebt ingevuld. Vraag via een checkbox op een beknopt invulformulier of de prospect jouw nieuwsbrief wil ontvangen en/of als je vrijblijvend contact mag opnemen, en leer zo een concrete lead kennen.
5. Kom te weten wie jouw website bezoekt via Leadinfo
Benieuwd wie achter de cijfertjes uit Google Analytics schuilt? Via Leadinfo kom je het te weten. Je kan in real time volgen welke bedrijven jouw website bezoeken en hoe hun surfgedrag op jouw website is. Deze tool helpt je om te detecteren wie interesse heeft in jouw bedrijf, jouw doelgroep af te bakenen en je contentstrategie bij te sturen. Wil je rechtstreeks contact opnemen met het bedrijf dat jouw website heeft bezocht? Dat kan en mag via het algemeen telefoonnummer, maar weet dat je om privacyredenen niet zomaar met een persoon binnen het bedrijf contact mag opnemen.
Toegegeven, dit blogbericht is slechts een inleiding op de eindeloze mogelijkheden. Wil je zelf aan de slag met lead generation en kan je nog wat advies of ondersteuning gebruiken hierbij? MOQO is just a message away!